Machine Gun Preacher

Såg Machine Gun Preacher med mamma nyss.
Det handlade om vad som händer i södra Sudan (som nu måste vara Sydsudan) och norra Uganda.
Jag tror inte någon missat KONY 2012 på youtube? 
Jag är inte värsta aktivisten eller så, men jag har alltid tänkt på saker som det där.
Alltid funderat och känt i magen att det är nåt jag vill göra nåt åt, eller i alla fall hjälpa till med.
Men jag har känt mig för liten och orkeslös.
Så såg jag KONY 2012. Den har över 86 miljoner visningar. 86 MILJONER!
Det betyder att folk har sett ich vet om vad som händer.
Och jag gissar på att det är ganska många av dom som hjälper till lite grann efteråt.
Kanske köpte ett sånt där armband, eller bara en affisch. Eller kanske hjälpte till genom en annan organisation eller på någotr annat fyndigt vis. Men vad dom än gör så räknas det.
Jag vet att deet är massa tjat om att organisationen bakom KONY 2012 (Invisible children) fuskar med pengarna och så. Att de bara använder 30% till att faktiskt hjälpa till där borta. 
Men det kostar att driva en organisation, tro det eller ej.
Och om vi säger att alla de som sett videon, 86 468 983 nu när jag klicka på den, ger en krona, det är en jävla massa pengar. 30% av det är 25 940 694. Och i Sydsudan och norra Uganda är det jävligt mycket pengar.
Hur mycket hus och hur mycket barnhem, skolor, sjukhus och liknande kan byggas med dom pengarna? Hur mycket mat kan folkt få? Hur mycket utrustning kan arméerna få för dom pengarna? (Nu ser man dock helst att de inte får vapen men tyvärr så är det ju så).
Men jag tror att minsta lilla hjälper till.
Jag vet nu vad jag vill göra. Inte med hela livet kanske, men med en del av det.
Man hör folk säga "det är inte vårat krig, eller vårat folk", men vi bor alla på samma ställe, jorden.
I'm just sayin'.
Och by the way, se Machin Gun Preacher, oavsett om ni bryr er om allt det här eller inte, filmen är fortfarande kick-ass bra.

Kommentera här: